Dodatki mieszaniowe

DODATKI MIESZKANIOWE



Wymagane dokumenty:

1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego – Druk do pobrania
2. Zaświadczenie o dochodach z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku – Druk do pobrania


UWAGA! Właściciele domków jednorodzinnych są obowiązani dołączyć do wniosku dokument potwierdzający wielkość powierzchni użytkowej oraz stan techniczny budynku – zaświadczenie Starostwa Powiatowego w Elblągu – Wydziału Infrastruktury i Budownictwa.
                                                                      

Zmiany w dodatkach mieszkaniowych od lipca 2021 r.

Dodatki mieszkaniowe – zmiany od 1 lipca 2021  r.

Dnia 1 lipca 2021 r.  weszła w życie nowelizacja ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Nowe przepisy zmieniają zasady ubiegania się o dodatek mieszkaniowy.

Do ustawy wprowadzono szereg zmian, między innymi: definicję dochodu, nowy wskaźnik obliczenia progu dochodowego uprawniającego do pobierania dodatku.

 

Zmiany dotyczą wniosków złożonych od dnia 1 lipca 2021 r.

Nowe kryterium dochodowe

Od 1 lipca 2021 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczy:

1)  w gospodarstwie jednoosobowym 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

2)  w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Obecnie kwota przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wynosi: 5662,53 zł.

 

Zmiana definicji dochodu

Dochód gospodarstwa domowego to: po odliczeniu kwoty alimentów świadczonych na rzecz innych osób,  przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy, składki na ubezpieczenie społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.

 

Nowe zasady obliczenia dochodu z działalności gospodarczej

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach ogólnych wysokość miesięcznego dochodu  ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem   dochodowym  za miesięczny dochód przyjmuje się 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie przez ministra właściwego do spraw rodziny.

Wyliczenie dochodu gospodarstwa domowego odnosi się wyłącznie do osób, które w dniu złożenia wniosku o  przyznanie dodatku mieszkaniowego faktycznie na stałe zamieszkują w danym lokalu.

 

Wydatki za lokal

Do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy dołączyć dokument potwierdzający wysokość wydatków, ponoszonych za mieszkanie z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku. Dla wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego złożonych w lipcu 2021 r. zarządca potwierdza wydatki za lokal mieszkalny poniesione w miesiącu czerwcu 2021 r.

 

  • Powiększenie normatywnej powierzchni lokalu dla osób z niepełnosprawnością

 

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której  niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności. 

 

Komu świadczenie nie przysługuje ?

Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje wyłączenie osobom przebywającym w instytucjach zapewniających nieodpłatnie, pełne i całodobowe utrzymanie, tj. w:

  • domu pomocy społecznej,
  • młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
  • schronisku dla nieletnich,
  • zakładzie poprawczym,
  • zakładzie karnym,
  • szkole, w tym w szkole wojskowej.

 

  • Nowy formularz wniosku do pobrania.

 

Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje nowy formularz wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.

 

Szczegółowe informacje w sprawie dodatków mieszkaniowych można uzyskać w Urzędzie Gminy w Rychlikach, pod numerem telefonu: 55-248-81-50 w. 29.



Opłaty:
Nie podlega.

Miejsce złożenia dokumentów:
Pokój Nr 2 lub Sekretariat

Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Wójta Gminy Rychliki w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r., poz. 2021)

 


 

Wytworzył:
Maria Kużel
Udostępnił:
Elżbieta Biczak
(2006-12-04 10:51:04)
Ostatnio zmodyfikował:
Kaczor Aleks
(2022-03-22 09:40:31)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki