Dodatki mieszaniowe
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego – Druk do pobrania
2. Zaświadczenie o dochodach z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku – Druk do pobrania
UWAGA! Właściciele domków jednorodzinnych są obowiązani dołączyć do wniosku dokument potwierdzający wielkość powierzchni użytkowej oraz stan techniczny budynku – zaświadczenie Starostwa Powiatowego w Elblągu – Wydziału Infrastruktury i Budownictwa.
Zmiany w dodatkach mieszkaniowych od lipca 2021 r.
Dodatki mieszkaniowe – zmiany od 1 lipca 2021 r.
Dnia 1 lipca 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
Nowe przepisy zmieniają zasady ubiegania się o dodatek mieszkaniowy.
Do ustawy wprowadzono szereg zmian, między innymi: definicję dochodu, nowy wskaźnik obliczenia progu dochodowego uprawniającego do pobierania dodatku.
Zmiany dotyczą wniosków złożonych od dnia 1 lipca 2021 r.
Nowe kryterium dochodowe
Od 1 lipca 2021 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczy:
1) w gospodarstwie jednoosobowym 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
2) w gospodarstwie wieloosobowym 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Obecnie kwota przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wynosi: 5662,53 zł.
Zmiana definicji dochodu
Dochód gospodarstwa domowego to: po odliczeniu kwoty alimentów świadczonych na rzecz innych osób, przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy, składki na ubezpieczenie społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Nowe zasady obliczenia dochodu z działalności gospodarczej
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach ogólnych wysokość miesięcznego dochodu ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego.
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym za miesięczny dochód przyjmuje się 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie przez ministra właściwego do spraw rodziny.
Wyliczenie dochodu gospodarstwa domowego odnosi się wyłącznie do osób, które w dniu złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego faktycznie na stałe zamieszkują w danym lokalu.
Wydatki za lokal
Do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego należy dołączyć dokument potwierdzający wysokość wydatków, ponoszonych za mieszkanie z miesiąca poprzedzającego dzień złożenia wniosku. Dla wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego złożonych w lipcu 2021 r. zarządca potwierdza wydatki za lokal mieszkalny poniesione w miesiącu czerwcu 2021 r.
- Powiększenie normatywnej powierzchni lokalu dla osób z niepełnosprawnością
Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Normatywną powierzchnię powiększa się niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Komu świadczenie nie przysługuje ?
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje wyłączenie osobom przebywającym w instytucjach zapewniających nieodpłatnie, pełne i całodobowe utrzymanie, tj. w:
- domu pomocy społecznej,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- schronisku dla nieletnich,
- zakładzie poprawczym,
- zakładzie karnym,
- szkole, w tym w szkole wojskowej.
- Nowy formularz wniosku do pobrania.
Od 1 lipca 2021 r. obowiązuje nowy formularz wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.
Szczegółowe informacje w sprawie dodatków mieszkaniowych można uzyskać w Urzędzie Gminy w Rychlikach, pod numerem telefonu: 55-248-81-50 w. 29.
Opłaty:
Nie podlega.
Miejsce złożenia dokumentów:
Pokój Nr 2 lub Sekretariat
Termin i sposób załatwienia sprawy:
W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.
Tryb odwoławczy:
Od decyzji przysługuje wnioskodawcy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu za pośrednictwem Wójta Gminy Rychliki w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.
Podstawa prawna :
1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r., poz. 2021)